Hoe maak je reclame voor een toneelstuk?
Over affiches, flyers en sociale media.

De repetities voor je nieuwe toneelstuk zijn gestart, en het wordt de beste voorstelling die je ooit gemaakt hebt. Dan wil je dat natuurlijk ook kunnen laten zien aan volle zalen. Maar hoe krijg je het publiek in je zaal? Hoe zorg je ervoor dat er mensen kaartjes gaan kopen voor je toneelvoorstelling als ze nog niets hebben gezien of gehoord? Hieronder vind je een hoop nuttige tips over het reclame maken voor een toneelvoorstelling. Zo vind je tips over het ontwerpen van de ideale affiche en flyer, maar krijg je ook heel wat ideeën aangereikt over het gebruik van sociale media.
 

Affiche.

Als je door een winkelstraat wandelt, op café gaat of je lokale sportclub bezoekt, dan zal je zeker al geconfronteerd zijn met een groot aanbod aan affiches. Maar als je nu nadenkt over welke affiches indruk op je maken, welke zijn dat dan? Eenvoudig gezegd gaan de affiches die er het meest professioneel uitzien de meeste indruk maken. De bedoeling van een affiche is dat je iets gaat aankondigen, in dit geval een toneelvoorstelling. Het is vaak de eerste blik die het potentiële publiek krijgt op het stuk, en vaak ook een reden waarom mensen al dan niet kaartjes gaan kopen. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat jouw affiche boven alle andere uitsteekt en de mensen massaal tickets zal doen kopen?
 

Poster Billboard
  • Size does matter.

Hoe groter de affiche, hoe meer deze in het oog springt, het klinkt logisch en uiteraard is dit ook zo. Een nadeel aan gigantische affiches is echter wel dat niet iedere handelaar staat te springen om zijn etalage vol enorme reclameposters te hangen. Beter is om een aantal verschillende formaten te voorzien. Zo kan je kleiner affiches voorzien in de etalages, een groter formaat op druk bezochte openbare plaatsen en eventueel een banner of vlag aan de locatie waar de voorstelling opgevoerd wordt. Let er wel op dat al deze zaken in dezelfde stijl, met eenzelfde ontwerp gemaakt worden zodat het potentiële publiek snel  jouw affiche herkent.
 

  • Less is more.

Het doel van een affiche is dat ze de belangrijkste informatie meedeelt aan de mensen,  wees dus selectief in wat je wel of niet op je affiche plaatst. Een affiche is namelijk geen flyer die je in een groter formaat hebt afgedrukt. Een beeld spreekt meer dan duizend woorden, probeer een potentieel publiek daarom niet af te schrikken met een overdosis aan informatie. Bedenk zelf welke info jij nodig hebt als je een affiche voor een toneelstuk tegenkomt, dat geeft meestal een goede indicatie over wat jij op je affiche moet zetten. Als je toch nog twijfels moest hebben kan je altijd terecht bij een grafisch vormgever die je met raad en daad kan bijstaan.

  • Maak er geen zootje van.

Een goede affiche is duidelijk en van ver leesbaar. Plaats de belangrijkste tekst in een duidelijk leesbaar lettertype in een grootte die je van een vijftal meter afstand kan lezen. Probeer ook niet een verzameling van verschillende lettertypes aan te leggen, beter kies je voor 2 à 3 lettertypes die goed bij elkaar passen. Hetzelfde geld met het kleurgebruik, probeer kleuren te vinden die goed bij elkaar passen en er voor zorgen dat samen met het lettertype de affiche een mooi samenhangend geheel vormt.

 

  • Jij bepaalt waar er naar gekeken wordt.

Net zoals bij de regie van een toneelstuk, waarbij de regisseur bepaald waar de aandacht van het publiek naartoe getrokken wordt bepaalt de ontwerper van de affiche waar de voorbijgangers naar moeten kijken. Kies voor een opvallend element in je affiche waar de voorbijganger niet aan kan voorbijgaan. Dit kan een opvallende foto, een krachtig lettertype of een ander opvallend element zijn. Als je een affiche ontwerpt voor een lokaal toneelgezelschap is het altijd een goed idee om bekende dorpsfiguren in de schijnwerpers te plaatsen, net zoals je bij professionele producties vaak bekende mensen op een affiche zal zien verschijnen.

 

  • Ga voor het hart, niet voor het verstand.

Ben je ooit al overtuigd geweest door een reclame omdat deze inspeelt op jouw gevoelens? Een schattige baby, een lief katje, een knappe man of vrouw. Je ziet ze continue op affiches, en ze hebben maar een doel, de aandacht trekken en op je emoties inwerken. Deze slimme reclametruc kan je ook toepassen op de affiche van je toneelvoorstelling. Zoek de emotie die het beste past bij jouw voorstelling en laat deze overheersen in jouw ontwerp door beeld en tekst.

 

  • Zet aan tot actie.

Maak het potentiële publiek duidelijk wat ze moeten doen. Reserveer nu, boek nu uw kaarten. Maak het jouw publiek zo eenvoudig mogelijk om aan kaartjes te geraken. Plaats een duidelijke URL, of QR code, maar vergeet ook niet een telefoonnummer te vermelden voor mensen die niet zo vlot zijn met de moderne technologie.

  • Photoshop en alternatieven.

Bij een affiche ontwerpen wordt snel gedacht aan dure programma's zoals Photoshop. Deze programma's zijn uiteraard zeer handig en hebben oneindig veel mogelijkheden. Maar niet iedereen is bereidt om een duur abonnement te nemen of om de soms ingewikkelde tools die Photoshop biedt te leren gebruiken. Daarom zijn er ook een aantal goedkopere en eenvoudigere alternatieven. Zo kan je gebruik maken van het gratis programma "GIMP" dat bijna dezelfde mogelijkheden biedt als Photoshop. ook het online programma "CANVA" stelt je in staat om leuke aansprekende affiches te ontwerpen.

Lees ook: Een toneelstuk opmaken in Word, een gids naar de perfecte lay-out.

Flyers.

Een andere veelgebruikte vorm van reclame is het gebruik van flyers. Een flyer is in eerste instantie een kleinere versie van je affiche-ontwerp maar bevat ook meer informatie dan je kwijt kan op een affiche. Zo kan je naast het in het oog springende ontwerp, op de achterkant een korte inhoud, de namen van de acteurs en alle reservatie info plaatsen. Het is geen slecht idee om te overwegen of het gebruik van flyers wel nuttig is. Ze kosten geld, wanneer je ze wil gaan verdelen kost dit via de post ook nog eens handenvol geld, of in het geval dat je ze laat verdelen door vrijwilligers een hoop mankracht en tijd. Afhankelijk van wie de doelgroep van jouw toneelstuk is kan het gebruik van flyers zijn nut nog bewijzen, maar indien je een voornamelijk jeugdig publiek probeert aan te spreken is het vaak beter om in te zetten op een reclamecampagne via sociale media.

Sociale media.

De laatste jaren is het gebruik van sociale media voor een reclamecampagne enorm gestegen. Denk maar aan aankondigingen op facebook, Instagram, TikTok en anderen. Wanneer jouw toneelvereniging een account heeft op één of meerdere van deze platforms kan het deze doelbewust inzetten om de nieuwste voorstelling in de kijker te zetten. Uiteraard kan je de affiche delen via deze sociale media maar je kan hier ook veel verder in gaan. Als je goed bent in het maken van filmpjes of in het oog springend beeldmateriaal dan kan je hiermee een hele campagne gaan voeren. Denk maar aan een opvallende trailer voor je voorstelling, een paar leuke repetitiebeelden die je kan delen, of langzaamaan de acteurs voorstellen en wat meer informatie prijsgeven over de rol die ze gaan spelen. Maar ook als de voorstellingenreeks al begonnen is kan je nog steeds publiek werven, denk maar aan leuke reacties van het publiek die je kan delen, of wanneer je het publiek toelaat foto’s te nemen wanneer de acteurs komen groeten kan je deze met een hashtag laten posten of delen in je story’s. De sociale media zijn tegenwoordig een goedkoop, maar zeer krachtig wapen geworden in het voeren van reclame, het zou dus zonde zijn als je deze niet ten volle benut.
 

Image by Kenny Eliason
Mond aan mond.

De beste reclame blijft natuurlijk de mond aan mond reclame, wanneer iemand een voorstelling goed vindt zal deze dat zeker delen aan vrienden en kennissen. Zoals hierboven reeds vermeld kan je je publiek echter ook stimuleren om hun bevindingen te delen op sociale media zodat het bereik van hun mond aan mond reclame veel groter wordt.

Ledenblaadjes en nieuwsbrieven.

Wanneer je toneelvereniging een ledenblaadje heeft of een online nieuwsbrief verstuurd is het natuurlijk logisch dat je daarin reclame maakt voor het nieuwe stuk, het zal je zeker een aantal toeschouwers opleveren, maar je blijft natuurlijk beperkt tot de mensen die sowieso al interesse hebben in de voorstellingen van jouw vereniging.

Krant.

Een artikel in de lokale krant is ook steeds een prima vorm van reclame, een leuk interview met de cast en regisseur en een leuke foto zorgen ervoor dat de lezer geïnteresseerd geraken in het stuk. Uiteraard kan je dit artikel dan ook weer delen op sociale media.

Radio.

Wanneer jouw gemeente of stad beschikt over een lokale radio dan is een kort interview of leuke reclamespot ook hier mooi meegenomen. Je kan hier de nieuwsgierigheid wekken naar wat er allemaal valt te beleven tijdens de voorstelling, vergeet zeker ook hier niet alle reservatie info mee te geven.

 

Reclame maken kan op verschillende domeinen, en hoe groter het bereik wordt van jouw reclamecampagne hoe meer volk je zal lokken naar de theaterzaal. Je mag nog zoveel werk steken in een leuke, knappe voorstelling, wanneer niemand weet dat het stuk gespeeld wordt zullen de zalen ook niet gevuld geraken. Kies daarom de reclamemethode die het best aansluit bij jouw gezelschap en laat van je horen.