top of page

Armaturen,

en hoe ze te gebruiken in het theater.

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Binnen de theaterbelichting kan er gebruik gemaakt worden van verschillende soorten armaturen met elk hun eigen eigenschappen.



PC

Een PC, oftewel een Plano-Convex lens, is een onmisbaar instrument binnen theaterbelichting, dat zich onderscheidt door zijn platbolle vorm en unieke mogelijkheden om een grote spreidingshoek van het licht te bereiken. Het is een veelgebruikte lens in de wereld van podiumverlichting, die de lichtontwerper de vrijheid geeft om de belichting naar wens aan te passen. Met de mogelijkheid om de spreidingshoek aan te passen, biedt de PC een flexibele en aanpasbare lichtprojectie die van onschatbare waarde is bij het uitlichten van zowel kleine als grote speelvlakken.


De platbolle lens van een PC speelt een cruciale rol bij het creëren van een breed lichtverspreidingspatroon. Door het licht te laten passeren door deze lens wordt het licht als het ware verspreid in een brede cirkelvormige vorm. Dit resulteert in een onscherp en cirkelvormig lichtbeeld, dat een zachtere en natuurlijkere uitstraling heeft in vergelijking met andere lenstypen. Dit maakt de PC ideaal voor het uitlichten van scènes, waarbij een subtiele en zachte belichting gewenst is.


Een bijzondere eigenschap van de PC is de mogelijkheid om de spreidingshoek aan te passen. Dit betekent dat de lichtontwerper de controle heeft over hoe breed of smal de lichtstralen worden verspreid. Dit biedt een enorme flexibiliteit bij het belichten van verschillende delen van het podium en het benadrukken van specifieke acteurs of scènes. Met de juiste afstelling kan de lichtprojectie nauwkeurig worden aangepast aan de specifieke behoeften van het theaterstuk en de visie van de regisseur.


PC's worden het meest gebruikt voor het uitlichten van zowel kleine als grote speelvlakken. Ze vinden vaak hun toepassing bij front- en tegenlicht, waar ze de acteurs en decors op een subtiele en harmonieuze manier in het voetlicht kunnen plaatsen.


Om de spreiding van het licht nog verder te verfijnen en af te stellen, maken lichtontwerpers vaak gebruik van kleppen. Deze kleppen kunnen voorin het armatuur worden geschoven en dienen als verstelbare afschermingen die het licht in een bepaalde richting sturen. Hierdoor kunnen scherpe randen en strakke contouren in het lichtverspreidingspatroon worden gecreëerd, waardoor de lichtintensiteit op specifieke gebieden kan worden geconcentreerd. Het gebruik van kleppen biedt de mogelijkheid om meer diepte en focus toe te voegen aan de belichting, waardoor de emoties en handelingen van de acteurs nog krachtiger worden uitgelicht.


PC
PC


Fresnel

De fresnel-lens, een andere veelgebruikte lens in theaterbelichting, vertoont veel gelijkenissen met de PC, maar verschilt op een belangrijk aspect: de verspreiding van het licht. Waar de PC een platbolle vorm heeft en een grote spreidingshoek kan bereiken, heeft de fresnel-lens een grotere spreidingshoek en zorgt het voor een onscherp, cirkelvormig lichtbeeld. Daarnaast is de schijnwerpersbuis van een fresnel over het algemeen korter dan die van een PC, wat het ontwerp en de toepassing van deze lenstypes onderscheidt.


De fresnel-lens is een uitstekende keuze voor het uitlichten van grote oppervlakken op korte afstand, waardoor het een ideale optie is in zalen met een beperkte hoogte. De lens kan gemakkelijk een breed gebied bestrijken, waardoor het mogelijk is om grote delen van het podium of decor in één keer te verlichten. Dit maakt het bijzonder geschikt voor situaties waarbij een brede en gelijkmatige verlichting nodig is, zoals bij het belichten van grotere groepen acteurs of uitgebreide sets.


Fresnel-lenzen vinden hun toepassing in verschillende situaties in het theater. Ze worden vaak gebruikt als tegenlicht om een contrastrijk en dramatisch effect te creëren. Door de grote spreidingshoek kunnen fresnels schaduwen op de achtergrond of decorstukken zachter maken, waardoor een gevoel van diepte en dimensie ontstaat.


Frontlicht is een andere veelvoorkomende toepassing voor fresnel-lenzen. Het cirkelvormige, onscherpe lichtbeeld dat de lens produceert, is perfect geschikt om de gezichten van acteurs en actrices op een natuurlijke en zachte manier te verlichten.


Bovendien wordt het fresnel-licht vaak gebruikt als speellicht, waarbij het een algehele verlichting biedt over het hele speelvlak. Deze gelijkmatige verlichting is ideaal voor het creëren van een basisbelichting die de actie op het podium ondersteunt en zorgt voor een duidelijk zichtbaar toneelbeeld voor het publiek.


Net als bij de PC kunnen kleppen ook bij de fresnel-lens worden gebruikt om de belichting verder te verfijnen en af te stellen. Door de kleppen voorin het armatuur te plaatsen, kan de lichtstraal gericht worden en specifieke delen van het podium worden uitgelicht. Dit biedt nog meer controle over de lichtintensiteit en focus en stelt de lichtontwerper in staat om de gewenste visuele effecten te bereiken.


Fresnel
Fresnel


Profiel

Profielspots, ook wel bekend als profielen, bieden een schat aan mogelijkheden voor creatieve belichting in het theater. Deze bijzondere armaturen hebben een uniek ontwerp, waarbij de lamp en de reflector onbeweeglijk zijn, maar waarbij de lichtbundel kan worden gevormd door het verschuiven van een lens.


Het verstellen van de lens maakt het mogelijk om zeer nauwkeurige lichtbundels te creëren. Door de lens dichter bij of verder van de lamp te plaatsen, kan de spreidingshoek van het licht worden aangepast, waardoor de lichtstraal breed en diffuus of juist smal en gefocust kan worden. Dit biedt de lichtontwerper de flexibiliteit om de perfecte verlichting te creëren voor elke scène en elke situatie op het podium.


Een interessante functie van profielspots is het gebruik van messen om de lichtbundel af te snijden. Deze messen, ook wel barndoors genoemd, kunnen worden geplaatst voor de lens om specifieke delen van de lichtbundel te blokkeren. Hierdoor ontstaan scherpe, hoekige lichtbundels die creatieve schaduweffecten op het podium kunnen creëren. Het spel van licht en schaduw voegt een extra dimensie toe aan het toneelbeeld en kan de emoties en de sfeer van een scène versterken.


Daarnaast heeft de profielspot een diafragma, ook wel iris genoemd, waarmee de diameter van de lichtbundel nauwkeurig kan worden aangepast. Door het diafragma te openen of te sluiten, kan de lichtontwerper de grootte van de lichtcirkel precies bepalen, van een breed uitwaaierend licht tot een smalle, intense straal. Dit niveau van precisie stelt de lichtontwerper in staat om specifieke elementen op het podium te accentueren of juist te verzachten, waardoor de aandacht van het publiek gericht wordt op wat er werkelijk toe doet.


Een andere fascinerende mogelijkheid van profielspots is het gebruik van gobos. Een gobo is een metalen sjabloon die voor de lens kan worden geplaatst om de lichtbundel te vormen in elke gewenste vorm of patroon. Dit opent een wereld van creatieve mogelijkheden, waarbij de lichtontwerper met behulp van gobos prachtige en intrigerende achtergronden kan creëren of scènes kan verrijken met artistieke patronen en texturen. Of het nu gaat om realistische omgevingen, abstracte kunst of thematische elementen, de combinatie van profielspots en gobos biedt onbeperkte artistieke vrijheid.


Kortom, profielspots zijn veel meer dan alleen maar standaard armaturen. Hun veelzijdigheid en aanpasbaarheid maken ze een onmisbaar gereedschap voor lichtontwerpers in het theater. Met de mogelijkheid om de lichtbundel fijn af te stellen, te spelen met scherpe hoeken, de diameter te controleren met het diafragma en de vorm aan te passen met gobos, kunnen profielspots een theaterproductie naar een hoger niveau tillen.


Profiel
Profiel

PAR

De naam "PAR" staat voor "Parabolic Aluminized Reflector" bij dit armatuur zijn de lamp, de reflector en de lens geïntegreerd in één enkel geheel, waardoor de spreidingshoek van het licht niet direct kan worden aangepast bij het armatuur zelf. Dit unieke ontwerp biedt echter zijn eigen voordelen en mogelijkheden voor creatieve belichting in het theater.


Hoewel de spreidingshoek niet direct kan worden aangepast, biedt een PAR-armatuur verschillende soorten lampen die kunnen worden gebruikt, waardoor de lichtontwerper kan kiezen uit een scala aan opties, variërend van een kleine tot een zeer brede spreidingshoek. Dit stelt de lichtontwerper in staat om te spelen met de lichtintensiteit en de lichtverspreiding om precies de juiste sfeer en verlichting te creëren die past bij de specifieke behoeften van een bepaalde scène of theaterproductie.


PAR-armaturen staan bekend om hun vermogen om een helder wit licht te verspreiden, wat ze bij uitstek geschikt maakt als eenvoudig speellicht, decorlicht of accentlicht. Het heldere witte licht dat ze uitstralen zorgt voor een sterke en krachtige verlichting op het podium, waardoor acteurs en scènes goed zichtbaar zijn voor het publiek.


PAR-armaturen vinden veel toepassingen in het theater. Als speellicht kunnen ze worden gebruikt om het podium gelijkmatig te verlichten, zodat acteurs en actrices goed zichtbaar zijn en hun uitvoeringen tot hun recht komen. Ze worden vaak strategisch geplaatst om het gehele podium te verlichten en een algemene basisverlichting te bieden voor de voorstelling.


Daarnaast worden PAR-armaturen ook vaak ingezet als decorlicht om specifieke delen van het podium, rekwisieten of decorstukken te accentueren. Het gerichte en heldere licht dat ze uitstralen, maakt het mogelijk om bepaalde elementen op het podium naar voren te brengen en ze in het voetlicht te zetten, terwijl andere delen van het podium in halfschaduw blijven.


Bovendien worden PAR-armaturen gebruikt als accentlicht om specifieke acties, momenten of personages extra te benadrukken. Door hun veelzijdigheid kunnen ze worden gebruikt om dramatische momenten te versterken, mysterieuze sfeer te creëren, of om bepaalde scènes een extra visueel effect te geven.


Wat betreft de lichtprojectie, produceert een PAR-armatuur een onscherp en ovaalvormig licht. Dit kan interessante visuele effecten teweegbrengen, vooral bij het belichten van bewegende acties of dansvoorstellingen, waarbij de onscherpe lichtbundel een gevoel van dynamiek en beweging aan de scènes toevoegt.


PAR
PAR


ACP

De asymmetrische cyclorama projector, ook wel bekend als de horizonbak, is een uiterst waardevol instrument in de wereld van theaterbelichting, vooral wanneer het aankomt op het gelijkmatig uitlichten van grote speelvlakken. Dit armatuur staat bekend om zijn vermogen om een homogene spreiding van helder wit licht te leveren, wat cruciaal is om het podium in een consistente en evenwichtige verlichting te hullen.


Het unieke ontwerp van de asymmetrische cyclorama projector maakt gebruik van een specifieke reflectorvorm die het licht in een brede hoek projecteert, waardoor een gelijkmatige verlichting over het speelvlak wordt bereikt. Dit is vooral essentieel bij het creëren van een gladde, egale achtergrond, zoals een cyclorama, waarbij het belangrijk is dat er geen harde schaduwen of lichtbundels zichtbaar zijn. De spreidingshoek van dit armatuur is echter niet aanpasbaar, dus het is van cruciaal belang om de juiste positie en hoek te bepalen bij het plaatsen van deze armaturen om het gewenste effect te bereiken.


Vaak worden asymmetrische cyclorama projectoren in groepen van drie geplaatst, elk uitgerust met kleurenfilters in de tinten groen, blauw en rood. Deze kleurenfilters bieden de mogelijkheid om het licht op het horizondoek te kleuren en om diverse tinten en sferen te creëren, afhankelijk van de behoeften van de voorstelling. Door deze kleurenfilters te combineren, kan een brede waaier aan kleurschakeringen en -tonen worden verkregen, waardoor de lichtontwerper in staat is om de juiste stemming en atmosfeer te bereiken die past bij de specifieke scènes of artistieke visie.


Het gebruik van deze asymmetrische cyclorama projectoren in een groep geeft de lichtontwerper tevens de mogelijkheid om een uitgebreid scala aan kleurcombinaties en overgangen te realiseren, wat de visuele rijkdom van het podiumbeeld aanzienlijk vergroot. Deze armaturen worden vaak strategisch geplaatst om een uitgebalanceerde kleurenweergave over het gehele speelvlak te bereiken, wat een indrukwekkende impact heeft op het visuele aspect van de voorstelling.


In een notendop, de asymmetrische cyclorama projector, oftewel de horizonbak, is een onmisbaar hulpmiddel in de theaterbelichting vanwege zijn vermogen om grote speelvlakken op een gelijkmatige wijze uit te lichten met helder wit licht. De vaste spreidingshoek van het armatuur vereist nauwkeurige plaatsing en positionering voor het gewenste effect. Het gebruik van kleurenfilters biedt de lichtontwerper de mogelijkheid om een breed scala aan kleuren en sferen te creëren, waardoor een visueel verbluffend schouwspel ontstaat op het horizondoek.


ACP
ACP



Bewegend licht

In de moderne wereld van theaterbelichting zien we een opvallende verschuiving van klassieke armaturen naar de opkomst van bewegend licht, ook wel bekend als moving heads. Deze revolutionaire vorm van belichting heeft de manier waarop belichtingstechnici hun creatieve visie kunnen realiseren, volledig getransformeerd. Moving heads bieden een scala aan geavanceerde mogelijkheden die voorheen ondenkbaar waren, waardoor ze een onmisbaar instrument zijn geworden in toneel- en musicalproducties van vandaag.


Een van de grootste voordelen van bewegend licht is de mogelijkheid om de locatie, vorm, intensiteit, kleur en frequentie van het licht op afstand te regelen. Dit betekent dat belichtingstechnici nu in staat zijn om het licht perfect af te stemmen op elk aspect van de voorstelling, van de kleinste details tot de meest dramatische momenten. Met behulp van geavanceerde besturingssoftware kunnen de bewegingen van de moving heads nauwkeurig worden geprogrammeerd, waardoor complexe en dynamische lichtscènes kunnen worden gecreëerd die naadloos aansluiten bij de choreografie en het verloop van het stuk.


Een ander opvallend voordeel van moving heads is hun ongeëvenaarde veelzijdigheid. Door het gebruik van verschillende lenzen en gobo's kunnen ze verschillende lichtbundels en patronen projecteren, variërend van scherpe, gerichte stralen tot zachte, diffuse effecten. Hierdoor kunnen belichtingstechnici een breed scala aan visuele effecten en atmosferen bereiken.


Hoewel het waar is dat bewegend licht inderdaad een hogere initiële investering vereist dan klassieke armaturen, zijn de voordelen die het biedt bijna eindeloos. Het vermogen om het licht op afstand te besturen en te manipuleren, bespaart aanzienlijk op fysieke arbeid en tijd die anders nodig zou zijn om handmatig de klassieke armaturen aan te passen. Bovendien, door de veelzijdigheid van de moving heads, kan een enkel armatuur vaak het werk van meerdere klassieke armaturen doen, waardoor de belichtingsopstelling efficiënter en compacter wordt.


Hoewel klassieke armaturen nog steeds hun waarde hebben, is het de veelzijdigheid, precisie en impact van bewegend licht die belichtingstechnici over de hele wereld aanspreekt, en die blijvend de standaard zal bepalen voor de toekomst van theaterbelichting.


Bewegend licht
Bewegend licht

bottom of page