top of page

De Geschiedenis van de Musical,

Evolutie van Muziektheater door de Eeuwen Heen

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
De Geschiedenis van de Musical,

De vroege jaren

Wortels in Oud Griekenland

De wortels van het muziektheater in Europa gaan terug naar het oude Griekenland, zo'n 2500 jaar geleden. Daar begon men muziek en dans te combineren met toneelstukken in de 5e eeuw voor Christus. Jammer genoeg zijn de muziekstukken uit die tijd verdwenen en hadden ze weinig invloed op latere ontwikkelingen in het muziektheater.


Religieuze Toneelstukken en Evolutie

In de 12e en 13e eeuw werden religieuze toneelstukken gebruikt om religieuze lessen over te brengen. Acteurs traden op buiten op verplaatsbare podia en gebruikten muziek en zang om verhalen te vertellen. Deze oude vormen evolueerden langzaam en kregen nieuwe melodieën.


Renaissance: Voorlopers van het Moderne Muziektheater

In de Renaissanceperiode in Europa ontwikkelden oudere vormen zich tot twee voorlopers van het moderne muziektheater: de commedia dell'arte, waar grappige clowns bekende verhalen improviseerden, en later de opera buffa. In Engeland begonnen toneelstukken uit de Elizabethaanse en Jacobijnse tijd muziek te bevatten. Er werden korte muzikale stukken toegevoegd aan avondvullende toneelvoorstellingen. In deze tijd ontstonden ook "hofmaskers," uitvoeringen met muziek, dans, zang en acteren, vaak met prachtige kostuums en indrukwekkende decors. Deze ontwikkelden zich verder tot Engelse opera's, waarvan de eerste "The Siege of Rhodes" (1656) wordt genoemd. In Frankrijk begon Molière enkele van zijn komedies om te vormen tot muzikale shows met liedjes en dans in de late 17e eeuw.


Diversificatie en Overzeese Invloeden

In de 18e eeuw werden in Groot-Brittannië populaire vormen van muziektheater ballade-operettes, zoals "The Beggar's Opera" van John Gay, waarbij bestaande melodieën werden gebruikt (vaak om opera te parodiëren). Later ontstond de pantomime, die zich ontwikkelde vanuit de commedia dell'arte. Op het vasteland van Europa ontstonden andere vormen van licht muzikaal entertainment, zoals singspiel, komedie en vaudeville. In Amerika begon het theater pas in 1752 echt op te komen, met Britse invloeden zoals burletta en pantomime. Het theater in New York verhuisde rond 1850 van het centrum naar het hart van de stad en vestigde zich uiteindelijk in het Times Square-gebied in de jaren 1920 en 1930.


Evoluerend Muziektheater in Amerika

Het muziektheater evolueerde langzaam, en in de vroege jaren van Amerika's theatergeschiedenis bracht P. T. Barnum amusement naar Manhattan en vestigde de weg voor latere successen. Laura Keene's "Seven Sisters" (1860) verbrak records met 253 opeenvolgende voorstellingen in New York.


1850-1880

Opkomst van de Opérette in Frankrijk

Rond 1850 begon een Franse componist genaamd Hervé te experimenteren met een grappige vorm van muziektheater die hij "opérette" noemde. De bekendste componisten van operette waren Jacques Offenbach in de jaren 1850 tot 1870 en Johann Strauss II in de jaren 1870 en 1880. Offenbach maakte pakkende melodieën en slimme satire in zijn teksten, wat een model werd voor toekomstig muziektheater.


Londen's Muzikale Scene en Evolutie

In de periode tot aan de jaren 1870 namen aanpassingen van Franse operettes, vaak onderhevig aan gebrekkige vertalingen, een prominente plaats in op de levendige muzikale scene van Londen. Tegelijkertijd floreerden komische muzikale stukken die een speelse en vermakelijke sfeer creëerden voor het publiek. Het podium werd verder verrijkt door boeiende muziekoptredens die het publiek onderdompelden in een betoverende wereld van geluid en melodie. Pantomime-voorstellingen, met hun visuele flair en expressieve bewegingen, voegden een uniek element toe aan de veelzijdige muzikale landschap van die tijd. Ook luchtige toneelstukken, doordrenkt van humor en lichtheid, vonden hun weg naar het podium en trokken een breed scala aan toeschouwers aan. Deze eclectische mix van artistieke expressies en muzikale diversiteit bleef gedurende deze periode de smaak en voorkeuren van het Londense publiek vormgeven.


Opkomst van Muziektheater in Amerika

In Amerika was muziektheater in de 19e eeuw ruw en gevarieerd, met variété-revue en vaudeville. Minstrelshows uit die tijd verspreidden zich naar Groot-Brittannië en Victoriaanse burlesque werd populair, geïntroduceerd door Britse gezelschappen. In 1866 bracht een enorme hit genaamd "The Black Crook" een origineel muziektheaterstuk naar New York. Het bevatte dans en originele muziek, waarmee het veel van de kenmerken van moderne musicals had. Deze opvallende show met weinig kleding liep 474 keer.


Evolutie naar "Musical Comedy"

In datzelfde jaar noemde een andere show genaamd "The Black Domino/Between You, Me and the Post" zichzelf voor het eerst een "musical comedy." Komieken Edward Harrigan en Tony Hart creëerden en speelden in musicals op Broadway tussen 1878 en 1885. Deze musicals toonden het dagelijks leven van de lagere klassen in New York en waren een stap richting een serieuzere theatervorm. Ze hadden getalenteerde zangers in de hoofdrollen, in tegenstelling tot de eerdere minder gerenommeerde artiesten.


Groei en Invloed op Theaterbezoekers

Naarmate transport verbeterde en steden veiliger werden, kwamen er meer theaterbezoekers. Voorstellingen werden langer, wat leidde tot meer winst en betere producties. Het eerste muziektheaterstuk dat meer dan 500 keer werd opgevoerd, was de Franse operette "The Chimes of Normandy" in 1878 (705 voorstellingen). Engelse komische opera's, geïnspireerd door Europese operette, werden populair.


Gilbert en Sullivan: Pioniers van de Moderne Musical

Gilbert en Sullivan maakten een reeks succesvolle komische opera's zoals "H.M.S. Pinafore" (1878) en "The Mikado" (1885). Deze shows waren geliefd in Europa, Amerika en Australië en zetten de standaard voor succesvolle shows. Ze waren geschikt voor families, in tegenstelling tot grove burlesken en schunnige shows. "The Mikado" werd een groot succes en "Dorothy," die in 1886 debuteerde, brak het record met 931 voorstellingen. Gilbert en Sullivan beïnvloedden toekomstige musicals door tekst en dialogen te integreren in een samenhangend verhaal. Hun werken werden bewonderd en nagebootst door latere componisten en auteurs van musicals in Groot-Brittannië en Amerika.


1890-1900

Broadway's Groei en Uitzonderlijke Prestaties

In 1891 was "A Trip to Chinatown" de langst lopende show op Broadway met 657 voorstellingen. Het duurde tot 1919 voordat "Irene" dit record verbrak. Toch waren de shows in New York over het algemeen korter in vergelijking met die in Londen, behalve enkele uitzonderingen, tot de jaren 1920. Bekende componisten Gilbert en Sullivan werden vaak nagebootst in New York, met producties zoals "Robin Hood" (1891) van Reginald De Koven en "El Capitan" (1896) van John Philip Sousa. In 1898 was "A Trip to Coontown" de eerste musical die helemaal door Afro-Amerikanen op Broadway werd uitgevoerd. Hierop volgden shows met ragtime-invloeden. Tijdens de jaren 1890 en het begin van de 20e eeuw werden honderden musicalkomedies opgevoerd op Broadway, vaak met liedjes geschreven in de beroemde muzikale omgeving van New York, de Tin Pan Alley. Artiesten zoals George M. Cohan werkten eraan om een Amerikaanse stijl te creëren die anders was dan de werken van Gilbert en Sullivan. De meest succesvolle shows in New York gingen vaak op uitgebreide nationale tours.


Opkomst van Londense Musical Revue

Tegelijkertijd veroverden musicals het Londense podium in de vrolijke jaren 1890, onder leiding van producent George Edwardes. Hij merkte op dat het publiek behoefte had aan een alternatief voor de satirische komische opera's van Savoy, die intellectuele en politieke satire bevatten. Edwardes experimenteerde met een moderne, gezinsvriendelijke stijl van muziektheater. Zijn shows in het Gaiety Theatre en andere theaters bevatten vrolijke, populaire liedjes, romantische praatjes en stijlvolle shows. Deze shows combineerden elementen van komische opera, burleske en de stukken van Harrigan en Hart. In plaats van schunnige vrouwen zoals in burleske, gebruikte Edwardes zijn nette Gaiety Girls om het plezier compleet te maken. De eerste hits zoals "In Town" (1892) en "A Gaiety Girl" (1893) bepaalden de stijl voor de komende drie decennia. Deze verhalen waren vaak licht en romantisch, met een arme vrouw die verliefd wordt op een aristocraat en tegen de verwachtingen in wint. Componisten zoals Ivan Caryll, Sidney Jones en Lionel Monckton zorgden voor de muziek. Deze shows werden snel populair in Amerika en het Edwardiaanse musicalkomedie-genre verving de vorige vormen van komische opera en operette. "The Geisha" (1896) was een groot succes in de jaren 1890, met meer dan twee jaar lang voorstellingen en internationaal succes.


Overzeese Successen en Samenwerking

In 1898 was "The Belle of New York" de eerste Amerikaanse musical die meer dan een jaar in Londen draaide. De Britse musicalkomedie "Florodora" (1899) was aan beide zijden van de Atlantische Oceaan populair, net als "A Chinese Honeymoon" (1901), die in Londen 1.074 keer en in New York 376 keer werd opgevoerd. Tijdens de overgang naar de 20e eeuw werkten Seymour Hicks en Edwardes samen met de Amerikaanse producent Charles Frohman om nog een decennium aan populaire shows te creëren. Andere blijvende successen uit het Edwardiaanse tijdperk waren "The Arcadians" (1909) en "The Quaker Girl" (1910).

Van de eeuwenoude klanken van klassieke opera tot de moderne betovering van digitale streaming, musicaltheater heeft een onvergetelijke en evoluerende reis doorgemaakt door de geschiedenis van podiumkunsten. Deze theatrale vorm, gekenmerkt door de harmonieuze samensmelting van muziek, dans en verhalen, heeft de kracht om emoties te wekken, maatschappelijke thema's te verkennen en een breed publiek te vermaken. We nemen u mee op een boeiende reis door de tijd, beginnend bij de vroege wortels van muziektheater en reizend door de decennia van transformatie en innovatie. Van de geboorte van de operette tot de opkomst van megamusicals en de recente aanpassingen aan een digitale wereld, zullen we de hoogtepunten van elk tijdperk belichten en de trends onderzoeken die musicaltheater hebben gevormd tot wat het vandaag is. Laat u meevoeren op deze meeslepende reis terwijl we de gordijnen openen voor de betoverende wereld van musicaltheater.

De vroege 20e eeuw

De Terugkeer van Operettes: Begin 20e Eeuw

Nadat operettes bijna volledig waren verdrongen van het podium door de opkomst van populaire Edwardiaanse musicals, maakten ze in 1907 een opmerkelijke comeback in steden zoals Londen en Broadway, met als katalysator het stuk genaamd "The Merry Widow". Deze hernieuwde opkomst was niet alleen beperkt tot lokale creaties, want aangepaste versies van operettes uit verschillende landen begonnen direct te concurreren met musicals. Componisten zoals Franz Lehár en Oscar Straus bedachten nieuwe operettes die het Engelse publiek tot aan de Eerste Wereldoorlog wisten te bekoren. In Amerika bracht Victor Herbert een reeks blijvende operettes voort, waaronder "The Fortune Teller" (1898), "Babes in Toyland" (1903), "Mlle. Modiste" (1905), "The Red Mill" (1906) en "Naughty Marietta" (1910).


De Geboorte van de Princess Theatre Shows

In de jaren 1910 verschenen op het toneel opmerkelijke figuren zoals P. G. Wodehouse, Guy Bolton en Jerome Kern. Zij lieten zich inspireren door het succes van voorgangers zoals Gilbert en Sullivan en presenteerden de "Princess Theatre shows". Hiermee lieten ze zien dat een musical een verfijnde en populaire vorm van entertainment kon zijn, waarbij de muziek naadloos geïntegreerd was in het verhaal. Iemand merkte op: "Deze shows waren eigenlijk de voorlopers van vrijwel alle latere grote musicalkomedies... De personages en situaties in deze shows waren binnen de context van een musical uiterst authentiek, en de humor ontstond natuurlijk uit de gebeurtenissen of direct uit de personages zelf. Kern's soepele muziek ondersteunde het verhaal en de personages perfect. In die tijd was het gebruikelijk om in musicals lukraak liedjes toe te voegen. Maar met de Princess Theatre-musicals veranderde dit patroon. P. G. Wodehouse was een briljante tekstschrijver, buitengewoon intelligent en grappig. Samen met het team van Bolton, Wodehouse en Kern was hun invloed zelfs nu nog duidelijk merkbaar."


De Eerste Wereldoorlog en de Drang naar escapisme

In de periode van de Eerste Wereldoorlog zochten mensen naar manieren om tijdelijk te ontsnappen aan de sombere realiteit en dit leidde tot een toevloed aan theaters. In 1919 was er een opmerkelijke musical genaamd "Irene", die maar liefst 670 keer werd opgevoerd. Dit was een gigantisch succes en hield het Broadway-record vast tot 1938. In Engeland waren er zelfs nog langdurigere voorstellingen, zoals "The Maid of the Mountains" (1.352 keer), en vooral "Chu Chin Chow", dat maar liefst 2.238 keer opgevoerd werd. Dit was bijna veertig jaar lang een record. Een nieuwe versie van "The Beggar's Opera" werd zelfs 1.463 keer uitgevoerd. Revues, zoals "The Bing Boys Are Here" in Engeland en die van Florenz Ziegfeld en zijn opvolgers in Amerika, genoten eveneens immense populariteit.


De Bruisende Jaren Twintig en Hun Invloed

De bruisende jaren twintig brachten musicals voort waarin groots werd gedanst en pakkende liedjes werden gezongen, waarbij het verhaal soms iets naar de achtergrond verdween. Denk aan luchtige producties zoals "Sally," "Lady, Be Good," "No, No, Nanette," "Oh, Kay!" en "Funny Face." Ondanks niet altijd diepgaande verhaallijnen, werden deze musicals gedragen door beroemde sterren zoals Marilyn Miller en Fred Astaire. Deze producties brachten talloze beroemde nummers voort, gecomponeerd door muzikale grootheden zoals Kern, George en Ira Gershwin, Irving Berlin, Cole Porter en Rodgers en Hart. De populaire muziekwereld werd werkelijk beïnvloed door deze musicalnummers, met voorbeelden als "Fascinating Rhythm," "Tea for Two" en "Someone to Watch Over Me." Vele van deze shows waren in wezen revues, bestaande uit diverse sketches en liedjes zonder een strikte coherentie. De beroemdste hiervan waren de jaarlijkse Ziegfeld Follies, indrukwekkende muzikale en dansende spektakels op Broadway, met adembenemende decors, opvallende kostuums en betoverende dansers. Deze extravagante shows leidden echter ook tot aanzienlijk hogere productiekosten. In 1921 verscheen "Shuffle Along," een musical volledig gecreëerd door Afro-Amerikanen, die een enorme populariteit op Broadway vergaarde. In de jaren twintig betraden ook nieuwe operettecomponisten het toneel, zoals Rudolf Friml en Sigmund Romberg, die grote successen boekten op Broadway.


Vernieuwingen uit Amerika en Veranderingen in Londen

In Londen werden sterren zoals Ivor Novello en Noël Coward populair, maar de voorgaande heerschappij van het Britse muziektheater tot aan 1920 werd geleidelijk vervangen door opwindende vernieuwingen uit Amerika. Vooral na de Eerste Wereldoorlog brachten componisten zoals Kern en anderen van de Tin Pan Alley nieuwe muziekstijlen, zoals ragtime en jazz, naar de theaters. Ook namen de Shubert Brothers de controle over veel Broadway-theaters over. Een expert in musicaltheater, Andrew Lamb, merkte op: "De muzikale en theatrale stijlen die in de negentiende eeuw floreerden, maakten plaats voor een muziekstijl die veel beter aansloot bij de twintigste-eeuwse maatschappij en de taal van de mensen. Amerika was de bakermat van deze nieuwe, directere stijl, en deze werkte uitstekend in een snel veranderende maatschappij die minder gebonden was aan de tradities van de negentiende eeuw." Overigens begon Frankrijk in de vroege jaren van deze eeuw ook met de productie van opvallende "comédie musicale"-stukken, met invloedrijke sterren zoals Yvonne Printemps.


"Show Boat" en de Grote Depressie

Innovatie met "Show Boat" en Het Tijdperk van Licht Entertainment

Toen Broadway voornamelijk bekendstond om lichte musicals en zoete operettes, brak in 1927 "Show Boat" door als een ware pionier. Deze voorstelling ging verder dan de gebruikelijke musicals die in het Princess Theatre te zien waren. Het combineerde liedjes, dialogen, instellingen en bewegingen om dramatische thema's te vertellen, en creëerde zo een harmonie tussen verhaal en muziek. De prachtige melodieën van Kern en het slimme libretto van Oscar Hammerstein II kwamen samen en vormden een geheel nieuw genre: musicalstukken met diepgaande betekenis.


Tijdens de Grote Depressie: Verlangen naar Vrolijkheid

De nationale tournee van "Show Boat" viel samen met het uitbreken van de Grote Depressie, een periode waarin mensen snakten naar lichte, vrolijke entertainment om hun zorgen te vergeten. Zowel in de Verenigde Staten als Europa hadden mensen beperkte financiële middelen voor plezier. Niet veel theaterstukken overleefden toen meer dan 500 voorstellingen. Desalniettemin schitterden enkele opmerkelijke producties op het toneel. In "The Band Wagon" (1931) toonden broer en zus Fred Astaire en Adele hun dansvaardigheden. Ethel Merman versterkte haar status als de Koningin van het Muziektheater met Porter's "Anything Goes" (1934). Coward, Novello, Rodgers en Hart gaven hun eigen draai aan musicals, terwijl Porter's "Du Barry Was a Lady" (1939) het decennium afsloot. Een recordbrekend stuk was "Hellzapoppin" (1938), een revue met publieksparticipatie, dat geschiedenis schreef met 1.404 voorstellingen. In Groot-Brittannië bereikte "Me and My Girl" 1.646 voorstellingen.


Verdieping en Experimentatie: Na "Show Boat"

Te midden van het lichte entertainment begonnen enkele creatieve teams voort te bouwen op het succes van "Show Boat". "Of Thee I Sing" (1931) won zelfs de prestigieuze Pulitzerprijs, en "As Thousands Cheer" (1933) introduceerde een origineel concept waarbij liedjes en sketches gebaseerd waren op actuele krantenkoppen. Deze show bood ook de mogelijkheid aan Afro-Amerikaanse actrice Ethel Waters om naast blanke acteurs te schitteren, en haar krachtige nummers, zoals "Supper Time," maakten een diepe indruk. "Porgy and Bess" (1935), met een volledig Afro-Amerikaanse cast, vermengde opera, volksmuziek en jazz. "The Cradle Will Rock" (1937) was doordrenkt van politieke thema's, terwijl "I'd Rather Be Right" (1937) politieke satire gebruikte met George M. Cohan als president Roosevelt. De opkomst van film, met geluid in "talkies", daagde het theater uit, maar het musicalgenre paste zich aan en evolueerde onder regisseur George Abbott, met technische verbeteringen en realistischere dialogen.


1940

Een Tijd van Bekende Successen en Verandering op Broadway

In de jaren 1940 braken er nieuwe successen aan op Broadway van gerenommeerde namen zoals Porter, Irving Berlin, Rodgers en Hart, Weill en Gershwin. Sommige van deze musicals liepen meer dan 500 keer, en de economie begon zich langzaam te herstellen. Maar er was ook verandering op komst.


De Revolutionaire Impact van "Oklahoma!"

Een opmerkelijke mijlpaal in het musicaltheater was "Oklahoma!" (1943) van Rodgers en Hammerstein. Deze show bouwde verder op de revolutie die begon met "Show Boat". Het bracht alles in de musical samen: een samenhangend verhaal, liedjes die de plot voortstuwen en dans die zowel het verloop van het verhaal als de diepgang van de personages ontwikkelt. Dans kreeg een nieuwe rol, niet langer slechts ter vertoning van schaars geklede vrouwen, maar als middel om de emoties van de personages uit te drukken. "Oklahoma!" werd een immense hit en veranderde de koers van musicals. De show opende met een verrassend lied, en critici prezen het als baanbrekend. Met meer dan 2.000 voorstellingen werd "Oklahoma!" een triomf en won het zelfs een Pulitzerprijs.


De Invloed van Rodgers en Hammerstein

Na "Oklahoma!" zetten Rodgers en Hammerstein de standaard voor musical-play-formaten. Ze creëerden meesterwerken met diepgaande thema's, zoals "Carousel" (1945), "South Pacific" (1949), "The King and I" (1951) en "The Sound of Music" (1959). Deze musicals behandelden ernstige onderwerpen zoals huiselijk geweld, rassendiscriminatie en de nawerking van oorlog. Hun artistieke visie inspireerde andere schrijvers om eveneens betekenisvolle musicals te produceren.


Diversiteit van Creativiteit en Betekenis

Deze periode, bekend als het "Gouden Tijdperk", bracht nog meer opmerkelijke stukken voort. "On the Town" (1944) vertelde het verhaal van drie zeelieden die 24 uur verlof hadden in het New York van de oorlogsjaren. "Annie Get Your Gun" (1946) baseerde zich op het leven van scherpschutter Annie Oakley. "Finian's Rainbow" (1947) combineerde politieke satire met Ierse vrolijkheid, terwijl "Kiss Me, Kate" (1948) geïnspireerd was door Shakespeare. Amerikaanse musicals overtroffen de traditionele Britse stijl en weerspiegelden de kernwaarden van de Amerikaanse droom: liefde, familie, onafhankelijkheid en pioniersgeest.


Een Creatieve Uiting van de Amerikaanse Geest

In deze periode van het Gouden Tijdperk stroomde Broadway over van creativiteit. Deze musicals gaven stem aan de Amerikaanse geest en idealen, zelfs te midden van verandering en onzekerheid.


1950

Een Decennium van Musical Diversiteit: De Jaren '50 op Broadway

De jaren '50 markeerden een cruciale periode voor de bloei van het Amerikaanse muziektheater. Gedurende dit decennium verschenen opvallende musicals met unieke verhalen en stijlen.


"Guys and Dolls" en "Paint Your Wagon"

Een van deze opmerkelijke werken was "Guys and Dolls" (1950) van Frank Loesser en Abe Burrows, gebaseerd op de bijzondere personages van Damon Runyon. Eveneens in de schijnwerpers stond "Paint Your Wagon" (1951) van Alan Jay Lerner en Frederick Loewe, dat zich afspeelde tijdens de Gold Rush.


Recordbrekende Successen: "The Threepenny Opera" en "West Side Story"

Opvallend was "The Threepenny Opera", met maar liefst 2.707 voorstellingen en daarmee de langstlopende off-Broadway musical. Dit bewees dat musicals ook in een intiemere setting met een kleinere orkestbezetting succesvol konden zijn. Ook "West Side Story" (1957) maakte grote indruk. Het moderniseerde het verhaal van Romeo en Julia naar het hedendaagse New York City en gebruikte de muzikale bekwaamheid van Leonard Bernstein en teksten van Stephen Sondheim.


Hits als "The Music Man" en "Gypsy"

Een andere kaskraker was "The Music Man" (1957), dat zich afspeelde in een pittoresk stadje in Iowa. Het decennium zag ook het verschijnen van "Gypsy" (1959), met muziek van Jule Styne, geschreven door Arthur Laurents en teksten van Stephen Sondheim. Dit stuk vertelde het verhaal van de moeder van de beroemde stripper Gypsy Rose Lee.


Revolutionaire Regisseurs en Choreografen

In deze tijd begonnen regisseurs en choreografen zoals George Abbott, Jerome Robbins en Bob Fosse beweging en dans volledig te integreren in musicalproducties, waardoor een nieuwe dimensie aan het genre werd toegevoegd.


Van Broadway tot de Bedrijfswereld

Gedurende de jaren '50 begonnen grote bedrijven zelfs Broadway-talent in te huren om bedrijfsmusicals te creëren voor hun werknemers en klanten.


Het Gouden Decennium sluit af met "The Sound of Music"

Het decennium eindigde groots met "The Sound of Music" (1959) van Rodgers en Hammerstein. Dit stuk werd een enorm succes en werd later in 1965 verfilmd.

Al met al vertegenwoordigde de jaren '50 een cruciale fase in de ontwikkeling van het Amerikaanse muziektheater, met een breed scala aan succesvolle producties die nog steeds geliefd zijn.

1960

Het begin van het decennium werd gekenmerkt door de opkomst van opmerkelijke en vernieuwende werken die het muziektheater landschap ingrijpend zouden veranderen.


De Langstlopende Musical: "The Fantasticks"

In 1960 maakte "The Fantasticks" zijn debuut off-Broadway. Deze unieke allegorische musical bleef meer dan 40 jaar lang onopvallend spelen in het Sullivan Street Theatre in Greenwich Village, en vestigde daarmee het record als de langstlopende musical in de geschiedenis.


Nieuwe Vernieuwende Werken

Gedurende de jaren 60 bleven de makers met vernieuwende werken komen. "Celebration" en "I Do! I Do!" waren enkele van de nieuwe producties die werden geïntroduceerd. "I Do! I Do!" was zelfs de allereerste Broadway-musical met slechts twee personages, wat een opmerkelijke artistieke stap was.


Van Kaskrakers tot Gedurfde Stukken

Het decennium bood een scala aan werken, van grote kaskrakers tot gedurfde stukken. Musicalhits zoals "Fiddler on the Roof" (1964; 3.242 voorstellingen), "Hello, Dolly!" (1964; 2.844 voorstellingen), "Funny Girl" (1964; 1.348 voorstellingen) en "Man of La Mancha" (1965; 2.328 voorstellingen) trokken grote aantallen publiek. Tegelijkertijd werden gedurfde stukken zoals "Cabaret" (1966) geïntroduceerd, die uitdagende thema's en verhaallijnen presenteerden.


De Opkomst van Rockmusicals

Naarmate het decennium vorderde, maakten rockmuzicals hun entree op Broadway. Werken zoals "Hair" (1967) brachten niet alleen rockmuziek naar het podium, maar kaartten ook controversiële onderwerpen als de Vietnamoorlog en sociale kwesties aan.


Invloedrijke Componisten: Sondheim en Herman

De jaren '60 zagen ook de opkomst van invloedrijke componisten die de geschiedenis van het muziektheater zouden beïnvloeden. Stephen Sondheim begon met zowel muziek als teksten voor "A Funny Thing Happened on the Way to the Forum" (1962). Zijn werken doorbraken de grenzen van de traditionele romantische verhalen en verkenden de diepere, meer rauwe aspecten van het leven.


Jerry Herman's Impact

Jerry Herman speelde eveneens een essentiële rol in het muziektheater van deze periode. Hits zoals "Hello, Dolly!" (1964) en "La Cage aux Folles" (1983) maakten hem tot een onmisbare figuur. Zijn songs werden populaire standaarden en zijn oeuvre werd geëerd in muzikale revues.


Vrijheid van Creativiteit

De jaren '60 betekenden ook een periode van bevrijding voor het muziektheater, waarbij het genre zich losmaakte van de beperkingen van voorgaande decennia. Rockmuziek maakte zijn intrede in shows zoals "Hair", die niet alleen nieuwe muzikale stijlen introduceerden, maar ook maatschappelijk relevante onderwerpen aan de kaak stelden.


Sociale thema's

Musicals en Opera's als Boodschappers van Tolerantie en Vriendschap

Na "Show Boat" en "Porgy and Bess", terwijl de strijd voor gelijke rechten voor minderheden in Amerika en elders voortduurde, ontstond er een inspiratie onder creatieve geesten om musicals en opera's te creëren die het belang van tolerantie en vriendschap tussen verschillende mensen benadrukten.


Gouden Tijdperk met Focus op Vriendschap tussen Rassen

In het hoogtepunt van het Gouden Tijdperk van musicals werden belangrijke werken geproduceerd die zich concentreerden op het thema van vriendschap tussen verschillende rassen. "Finian's Rainbow" en "South Pacific" waren twee opmerkelijke shows die dit onderwerp aansneden en de waarde van onderling begrip en respect belichtten.


Evolutie van "West Side Story" en Actuele Thema's

Het oorspronkelijke concept voor "West Side Story" wilde het verhaal laten plaatsvinden in de Lower East Side tijdens Pasen en Pesach, waarbij rivaliserende groepen Joodse en Italiaans-katholieke achtergronden centraal stonden. Uiteindelijk werd besloten om de focus te verschuiven naar de interactie tussen mensen van Poolse (witte) en Puerto Ricaanse (Latijns-Amerikaanse) afkomst, omdat dit een actueel maatschappelijk vraagstuk weerspiegelde.


Voortdurende Nadruk op Tolerantie

Het thema van tolerantie bleef een rode draad in musicals en heeft nog steeds grote betekenis. Als voorbeeld illustreert "West Side Story" uiteindelijk dat individuen van verschillende rassen in harmonie kunnen samenleven.


Jaren 60: Diversiteit en Exploratie van Nieuwe Thematiek

De jaren 60 brachten een toenemende diversiteit in musicals, waarbij zelfs zwarte en witte acteurs elkaars rollen begonnen te spelen, zoals in "Hair" (1967). Onderwerpen zoals homoseksualiteit vonden hun weg naar de podia, eerst subtiel in "Hair", en later prominenter in stukken zoals "La Cage aux Folles", "Falsettos", "Rent", "Hedwig and the Angry Inch" en andere werken.


Belangrijke Kwesties en Zorgvuldige Verkenning

Sommige musicals zoals "Parade" behandelden gevoelige onderwerpen zoals antisemitisme en racisme in Amerika, terwijl "Ragtime" het verhaal vertelde van immigranten die naar Amerika kwamen om een beter leven te zoeken, ondanks hun verschillen van de heersende cultuur.

Tolerantie, vriendschap en diversiteit blijven als krachtige thema's het muziektheater verrijken en blijven tot op de dag van vandaag relevant.


1970

De Opkomst van Rockmusicals en Diversiteit op Broadway

Na het triomf van Hair in de late jaren 1960, brachten de jaren 1970 een golf van rockmusicals naar Broadway. Bekende voorbeelden zijn Jesus Christ Superstar, Godspell, The Rocky Horror Show, Evita en Two Gentlemen of Verona. Sommige van deze musicals begonnen als "conceptalbums" voordat ze werden aangepast voor het podium, vooral Jesus Christ Superstar en Evita. Anderen onderscheidden zich door weinig gesproken dialoog en hadden eerder het gevoel van een rockopera met dramatische en emotionele thema's.


Afro-Amerikaanse Invloed en Muzikale Diversiteit

Musicals zoals Raisin, Dreamgirls, Purlie en The Wiz brachten een sterke Afro-Amerikaanse invloed naar Broadway, en de muziekgenres en stijlen in musicals werden diverser, zowel binnen als buiten Broadway. Tegelijkertijd bleef Stephen Sondheim ook succesvol met musicals zoals eerder genoemd.


A Chorus Line: Een Doorbraak in Dansmusicals

In 1975 ontstond de baanbrekende dansmusical A Chorus Line uit opgenomen sessies onder leiding van Michael Bennett, een persoon die zang en dans ondersteunde voor hoofdrolspelers, samen met andere artiesten uit de Broadway-gemeenschap. De sessies werden omgevormd tot een boek door James Kirkwood Jr. en Nick Dante, waarin echte verhalen van audities voor een musical werden verwerkt. Uiteindelijk werden sommige deelnemers aan de sessies vertolkt door henzelf of door anderen in de show. De muziek was van Marvin Hamlisch en de teksten van Edward Kleban. A Chorus Line ging in première in Joseph Papp's Public Theater in Manhattan en verplaatste zich later naar het Shubert Theatre op Broadway, waar het een recordaantal van 6.137 voorstellingen opvoerde, een mijlpaal in de Broadway-geschiedenis. De show won talloze Tony Awards en de Pulitzer Prize, en het lied "What I Did for Love" werd een grote hit.


Verandering in Theaterinhoud en -stijl

Het Broadway-publiek verwelkomde musicals die afweken van de normen van het Gouden Tijdperk. Cabaret door John Kander en Fred Ebb verkende de opkomst van nazisme in Duitsland, terwijl Chicago de wereld van misdaad en media in de droogleggingstijd verkende en oude vaudeville-technieken gebruikte. Pippin door Stephen Schwartz speelde zich af in de tijd van Karel de Grote. Federico Fellini's film "8½" werd omgezet in de musical Nine door Maury Yeston. Evita en Sweeney Todd, aan het einde van het decennium, waren voorboden van de duisterdere en grootschaligere producties van de jaren 1980, gekenmerkt door intense verhalen, meeslepende muziek en indrukwekkende effecten.


Een Mix van Waarden en Filmadaptaties

Terwijl Broadway in de jaren 1970 talloze musicals op het grote scherm bracht, waren slechts enkele van deze zowel kritisch als commercieel succesvol. Opmerkelijke uitzonderingen waren Fiddler on the Roof, Cabaret en Grease.


1980

De Opkomst van Europese "Megamusicals"

In de jaren 1980 veroorzaakten Europese "megamusicals" een opvallende invloed op Broadway, het West End en andere theaterlocaties. Gekenmerkt door moderne muziekscores met popinvloeden, een uitgebreide cast en indrukwekkende sets en speciale effecten, brachten deze musicals een grootschalige ervaring naar het podium. Opvallende elementen, zoals een vallende kroonluchter in "The Phantom of the Opera" en een helikopterlanding in "Miss Saigon", zorgden voor spectaculaire momenten. Deze producties kenmerkten zich door aanzienlijke budgetten en waren vaak gebaseerd op bekende boeken of literaire werken.


Andrew Lloyd Webber en Cameron Mackintosh: De Pioniers

Een prominent Brits duo, bestaande uit componist Andrew Lloyd Webber en producent Cameron Mackintosh, opende dit fenomeen met hun musical "Cats" in 1981, gebaseerd op de gedichten van T. S. Eliot. Deze musical overtrof zelfs het succes van "A Chorus Line" en werd de langstlopende show op Broadway. Lloyd Webber en Mackintosh vervolgden met "Starlight Express" (1984), waarbij zelfs rolschaatsen werden ingezet voor optredens, en "The Phantom of the Opera" (1986), eveneens in samenwerking met Mackintosh, gebaseerd op de gelijknamige roman. Het duo creëerde ook "Sunset Boulevard" (1993), een bewerking van de gelijknamige film uit 1950. Niet alleen overtrof "The Phantom of the Opera" het succes van "Cats", maar het houdt nog steeds het record als de langstlopende show op Broadway.


Claude-Michel Schönberg en Alain Boublil: Meesterlijke Vertellingen

Het Franse team van Claude-Michel Schönberg en Alain Boublil maakte eveneens grote impact met hun musicals. "Les Misérables", gebaseerd op het beroemde boek, opende in Londen in 1985, geproduceerd door Mackintosh, en blijft de langstlopende musical in de geschiedenis van het West End en Broadway. Ze behaalden opnieuw succes met "Miss Saigon" (1989), dat geïnspireerd was door Puccini's opera "Madama Butterfly".


Een Nieuwe Maatstaf voor Succes

De riante budgetten van deze megamusicals veranderden de maatstaven voor financieel succes op Broadway en het West End. In het verleden werd een show als succesvol beschouwd na enkele honderden voorstellingen, maar met de hoge productiekosten van enkele miljoenen dollars moesten deze shows jarenlang spelen om winstgevend te zijn. Deze megamusicals kenden wereldwijde opvoeringen, wat hun winstpotentieel vergrootte en het publiek voor musicaltheater wereldwijd uitbreidde.


1990

Opkomst van Nieuwe Componisten

In de jaren 1990 diende zich een nieuwe generatie theatercomponisten aan, waaronder Jason Robert Brown en Michael John LaChiusa. Deze componisten begonnen met het creëren van musicals buiten de traditionele Broadway-sfeer.


"Rent": Een Revolutie voor Jongeren

Een van de grootste triomfen van deze periode was "Rent" (1996) van Jonathan Larson. Deze rockmusical, gebaseerd op de opera "La bohème", belichtte het leven van kunstenaars in Manhattan die met uitdagingen te maken kregen. "Rent" bood een antwoord op de stijgende kaartjesprijzen voor Broadway- en West End-musicals, en trok vooral jongere theaterliefhebbers aan. Met een jeugdige cast en een krachtige, rock-geïnspireerde muziekscore, veroverde "Rent" het hart van het publiek en creëerde een gemeenschap van 'RENTheads' die zich identificeerden met de show.


Disney's Invloed en Nieuwe Richtingen

In de jaren 1990 begon Disney Theatrical Productions een belangrijke rol te spelen in de musicalwereld. Ze transformeerden geanimeerde films tot podiummusicals, met hits als "Beauty and the Beast" (1994), "The Lion King" (1997) en "Aida" (2000), waarvoor Elton John de muziek componeerde. "The Lion King" brak records en werd de meest succesvolle Broadway-musical ooit.


Exploratie van Diversiteit en Vernieuwing

De jaren 1990 zagen niet alleen grote en commercieel succesvolle musicals, maar ook bescheiden producties met beperkte budgetten die zowel kritisch als financieel goed presteerden. Musicals zoals "Falsettoland", "Little Shop of Horrors", "Bat Boy: The Musical" en "Blood Brothers" toonden een breed scala aan onderwerpen en muziekstijlen, van rock tot pop. Vaak vonden deze voorstellingen hun plek buiten Broadway of in kleinere Londense theaters, waar ze werden geprezen voor hun innovatieve en creatieve aanpak.


De jaren 2000 – heden

Trends in Hedendaagse Musicals

Vanaf de jaren 2000 tot het heden zijn er verschillende trends te herkennen die het landschap van musicals beïnvloeden.


Risico en Vertrouwdheid: Een Tweesplitsing

In deze periode zien we producenten en investeerders die zowel vertrouwde elementen gebruiken als nieuwe, creatieve stukken durven te maken. Voorbeelden van avontuurlijke musicals zijn Urinetown, Avenue Q, Spring Awakening, In the Heights, Next to Normal, American Idiot en The Book of Mormon. Bovendien heeft de musical Hamilton (2015) geschiedenis op een vernieuwende manier verbeeld met moderne hiphop-invloeden.


Veilige Opties en Toeristische Aantrekkingskracht

Ondanks creatieve uitstapjes, kiezen de meeste grote musicals voor veilige keuzes. Heropvoeringen van bekende stukken zoals Fiddler on the Roof, Gypsy en Grease zijn populair, evenals bewerkingen van boeken en films zoals Wicked en Legally Blonde. Sommigen beschouwen deze musicals eerder als toeristische attracties dan als artistieke expressies.


Verschuiving naar Bedrijfsbetrokkenheid

In tegenstelling tot vroeger zijn het nu vaak bedrijven die de financiële ondersteuning bieden voor musicalproducties. Het maken en opvoeren van een musical brengt aanzienlijke kosten met zich mee, soms meer dan 10 miljoen dollar. Off-Broadway en regionale theaters zijn een platform geworden voor kleinere en goedkopere musicals, en er worden steeds meer nieuwe musicals buiten grote steden ontwikkeld.


Spectaculaire Uitvoeringen en Onderdompelend Theater

Terugkerend naar grootse shows vergelijkbaar met de jaren 1980, experimenteren sommige musicals met spectaculaire en indrukwekkende uitvoeringen. Niet allemaal zijn ze echter succesvol, met sommige die zelfs financieel verlies lijden. Kleinere producties zoals The Drowsy Chaperone, Avenue Q en Fun Home tonen vaak betere financiële prestaties. Een andere opkomende trend is "onderdompelend" theater, waarbij het publiek actief betrokken wordt bij de voorstelling, zoals te zien in musicals zoals Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812.


Musicals in de Wereld van Film en TV

De populariteit van musicals strekt zich uit naar de film- en televisiewereld. Films zoals Moulin Rouge!, Chicago en La La Land hebben het genre naar het witte doek gebracht. Bovendien zijn er tv-musicals en live-uitzendingen van musicals, zoals The Sound of Music Live! en Grease: Live. Sommige tv-shows experimenteren zelfs met afleveringen in de vorm van musicals, waarin personages zingen en dansen. Het internet is eveneens een platform voor het maken van musicals.


Voortdurende Populariteit en Diverse Ontwikkelingen

Kortom, musicals blijven onverminderd populair en er zijn diverse trends en ontwikkelingen die invloed hebben op hoe ze worden gecreëerd en ervaren.


2020-2022: Sluiting van theaters tijdens de pandemie

Impact van de COVID-19-pandemie op Musicaltheater

De COVID-19-pandemie veroorzaakte wereldwijd sluitingen van theaters en festivals, waaronder Broadway en West End theaters. Dit leidde tot verschillende aanpassingen en nieuwe ontwikkelingen in het musicaltheaterlandschap.


Digitale Aanpassingen en Creatieve Oplossingen

In reactie op de pandemie hebben veel theaterinstellingen nieuwe digitale diensten aangeboden om verliezen te verminderen. Dit omvatte het online streamen van eerder opgenomen voorstellingen van diverse gezelschappen en crowdsourcing-projecten. Zo vroeg het Sydney Theatre Company acteurs om zichzelf thuis op film vast te leggen terwijl ze monologen uitvoerden van personages die ze eerder op het podium speelden. Casts van musicals zoals Hamilton en Mamma Mia! vermaakten individuen en het publiek via Zoom-oproepen. Sommige voorstellingen werden live gestreamd of op "sociaal afstandelijke" manieren buiten gepresenteerd, met interactie tussen publiek en cast. Er werden zelfs virtuele en crowdsourced musicals gemaakt, waaronder Ratatouille de Musical. Gefilmde versies van grote musicals, zoals Hamilton, werden op streamingplatforms uitgebracht. Andrew Lloyd Webber bracht opnames van zijn musicals uit op YouTube.


Financiële Uitdagingen en Noodhulp

De sluitingen en het verlies aan kaartverkoop plaatsten veel theatergezelschappen in financieel gevaar. Sommige overheden boden noodhulp aan de kunsten om te helpen. Deze crisis had een diepgaande invloed op de financiële stabiliteit van de sector.


Heropening met Hindernissen

Begin 2021 begonnen sommige musicaltheatermarkten langzaam weer open te gaan, hoewel dit gepaard ging met horten en stoten. West End-theaters stelden hun heropening uit van juni tot juli, terwijl Broadway pas in september begon. Desondanks leidden pieken in de pandemie gedurende 2021 tot enkele sluitingen, zelfs nadat de markten weer waren heropend.


Een Evoluerend Theatraal Landschap

De COVID-19-pandemie heeft een aanzienlijke invloed gehad op het musicaltheater, met verschuivingen naar digitale platformen, nieuwe creatieve oplossingen en uitdagingen op het gebied van financiën en heropening. Dit heeft het theaterlandschap doen evolueren en aangezet tot aanpassingen en vernieuwingen om de toekomst van musicals te waarborgen.


Conclusie: Een Theatrale Reis door de Geschiedenis van Musicaltheater

De wereld van musicaltheater heeft een rijke en dynamische geschiedenis doorgemaakt, gekenmerkt door verschuivende trends, creatieve uitdagingen en innovatieve hoogtepunten. Van de vroege dagen van lichte opera's tot de opkomst van megamusicals en de recente aanpassingen aan de digitale wereld, musicals hebben altijd de kracht gehad om emoties te beroeren, verhalen te vertellen en het publiek te vermaken.


De eerste stappen in het muziektheater werden gezet met opera's en lichte opera's, maar het was in het Gouden Tijdperk dat de moderne musical vorm begon aan te nemen. Met "Show Boat" als pionier en de opkomst van musicals als "Oklahoma!" en "West Side Story", werd een nieuw tijdperk ingeluid waarin muziek, dans en verhalen samensmolten tot gedenkwaardige ervaringen. De jaren daarna brachten innovaties met zich mee, van rockmuzicals tot conceptalbums en gedurfde thema's, die de diversiteit en reikwijdte van het genre uitbreidden.


De laatste decennia brachten zowel terugkerende trends als vernieuwende concepten met zich mee. Terwijl megamusicals en vertrouwde verhalen hun weg naar de theaters vonden, openden nieuwe componisten en schrijvers deuren naar creativiteit en relevantie. De impact van de COVID-19-pandemie benadrukte de veerkracht van het musicaltheater, met aanpassingen aan digitale platforms en een herdefiniëring van publieksbetrokkenheid.


Het musicaltheater blijft evolueren en aanpassen, met een voortdurende drang om verhalen te vertellen die resoneert met het publiek van vandaag. Van de glorieuze hoogtepunten van het Gouden Tijdperk tot de opkomst van rockmuzicals en de recente digitale aanpassingen, blijft het genre een krachtige uitdrukking van creativiteit, emotie en menselijke verbondenheid. Terwijl we de toekomst van musicaltheater tegemoet treden, kunnen we vol verwachting uitkijken naar nieuwe verhalen, klanken en ervaringen die ons blijven betoveren en inspireren.


bottom of page